Freud.

Kan inte låta bli att låta tankarna vandra iväg idag. Funderar på Freud och hela grejen med hans fria associationer. Jag försöker verkligen att förstå hans grundtanke i den idén, men jag kan inte, och det irriterar mig nåt så fruktansvärt!
Att associera helt fritt i samband med en människas innersta tankar, det förvränger ju all integritet, all självständighet. Det måste ju vara farligt? Det görs ju så ofta nuförtiden också, människor ser och hör saker och väljer sitt eget sätt att se på det hela, utan att egentligen kontrollera bakgrunden. Fria associationer låter vackert, eller hur? Men ger åsiktsfriheten människan rätt att tolka incidenter som de själva vill, utan att bry sig om den egentliga betydelsen? Ändrar man då inte omedvetet på en åsikt som någon annan vill uttrycka?
Men hör missförstånden till de fria associationerna? Om jag exempelvis säger väldigt sarkastiskt till någon "livet leker verkligen" och den människan i sin tur inte uppfattar sarkasmen? Personen i fråga associerar alltså till att jag älskar livet, vilket är en åsikt som de kanske för vidare till näste man. Men det var ju inte en åsikt, det var människans fria association som gav uttryck till en åsikt som inte var menad på det sättet.
Associationer i all ära, jag använder dem dagligen, men att släppa dem lösa... Hm. Intressant. Men svårförståeligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0